onsdag 7. oktober 2009

Mye nytt siden sist

Nå er det igjen alt for lenge siden jeg fikk oppdatert denne bloggen...


Men som jeg skrev sist skulle Mathias legges inn på sykehuset for å operere bort madlene og polyppene. Operasjonen gikk veldig bra, og vi kunne reise hjem allerede kl 0930 neste morgen :-) Etter at vi kom hjem har han vært i fin form, men har fryktelig vondt i halsen naturlig nok. Legen sa vi kunne gi han smertestillende hver 5-6 time de første dagene for så å trappe gradvis ned. I morgen er det 1 uke siden han ble operert så vi prøvde å trappe ned de smertestillende medikamentene, men de to siste nettene har han sovet fryktelig dårlig stakkar og våknet og grått sårt nesten hver annen time. Så i dag har han fått mer paracet igjen så får vi se i natt...


Ellers er han ved godt mot og forteller stolt til alle som kommer på sykebesøk at han har har vært flink gutt og "bodd" på sykehuset i to dager for å bli operert i halsen :-)
Det værste nå er at han er "sykemeldt" fra barnehagen i 2 uker og dette har han null forståelse for...

En groggy liten gutt som akkurat har våknet av narkosen


Ellers går no dagan sin vante gang...jeg trener og trener klikker med Ruth og blir mer og mer frustrert....hun er jo helt på en annen planet virker det som og jeg må stadig ta meg selv i å IKKE hjelpe henne, men dette er vel den største utfordringen med en crossoverhund har jeg skjønt så jeg får bare forsette å smøre tålmodighet på brødskiva før jeg går ut og trener...haha..med Martha derimot går alt så mye lettere, hjerne cellene hennes går trill rundt i skallen da vi trener tror jeg, for hun tilbyr adferder som perler på en snor og da er det selvfølgelig mye morsommere å trene også. Jeg føler veldig at jeg kunne trengt et kurs for å fått litt hjelp til dette med Ruth + å få lært dette skikkelig selv også. For jeg tenker seriøst på å konvertere over til klikker trening og vil selvfølgelig gjøre det meste riktig fra første stund. Ruth er etter den "gamle" metoden grunn trent i kl 1 lydighet og jeg hadde som mål å få startet med henne til våren, men det spørs om jeg må utsette den debuten litt nå som vi skal bytte treningsform...men det kan vel kanskje plutselig skje at det går opp et lys for henne og at det da vil gå fortere framover :)

Her er forøvrig et bilde av hennes sønn Nitro som har et ikke helt samarbeidsvillig øre, derfor den snasne tapen rundt hodet..haha





Her har vi gjengen min ( unntatt Ruth)

Både Chili og Loppa er nednappet nå siden vi har planlagt utstilling i januar, men da man ser været og gradene vi har i Trysil nå er det nok mange som lurer på hva i huleste jeg tenker på.
Men prinsessene mine har deilige strikke jakker som de kan ta på da skal oppholde seg ute over lengre tid så jeg tror nok det skal gå bra (denne gangen også) :-)

3 kommentarer:

Barte-Marte sa...

Hei igjen!
For det første - det er ingen tvil om at klikkertrening (eller positiv hundetrening basert på hundens eget initiativ) er en effektiv måte å trene hund på. Selv om du kanskje føler noe annet akkurat nå:)
Jeg vet ikke hva og hvordan du trener, men tar meg friheten å komme med noen innspill uansett;)
Tenk veldig enkelt fra start - det er vanskelig for tradisjonelt trente hunder å plutselig finne på alt selv. Og tenk bakgrunnskunnskap - hva må hunden din kunne fra før for å kunne tilby den atferden du nå ønsker? Kanskje jobbe med noe helt enkelt - som ikke har noe med lp-øvelser å gjøre? Shape inn triks/tull, targetoverføringer av forskjellig art? Og korte korte økter, med tydelige pauser, og varier med leke og godbit (evt. også andre belønninger)? Belønningsplassering? Andre forstyrrelser? Har du gode nok verdi for belønningene dine - noe hunden din nesten "dør" for å få? Ellers så er kanskje det stedet å starte - belønningsutvikling.

Og kanskje gjør du alt dette...:)
Lykke til uansett:)

Kennel Coronna sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kennel Coronna sa...

Tusen takk for gode tips:-) Jeg tror nok kanskje at jeg har gått for fort over til de "rene" øvelsene, så vi får trene inn litt mer triks etc fremover nå...
Og kom gjerne med flere innspill du, her slukes det meste rått..:-)