søndag 27. september 2009

Og vi står på..

Her trenes det fortsatt for fullt, vi klikker og belønner i et kjør :-) Ruth er en såkalt "crossoverhund", altså en hund som er trent etter de tradisjonelle metodene først og som nå skal konvertere til klikker treningen. Dette medfører at hun tar ting litt "tyngre" en f.eks som Martha som aldri har blitt trent før.
Ruth er jo trent til å "ikke tenke på egenhånd" men gjøre alt på mine kommandoer, så nå når hun plutselig skal tenke ut selv hva hun skal gjøre for å få belønning går det litt rundt i topplokket noen ganger tror jeg..haha... mens jeg synes hun er kjempeflink og har targeten godt innarbeidet og jeg har også klart å shape fram et par øvelser :-)

Martha trenes jo også daglig nå og jeg synes hun har forandret personlighet etter at jeg begynte med klikkeren, hun virker mer selvsikker og trygg på selv og hopper rundt av ren glede da jeg tar fram klikkeren for å gå ut å trene. Det blir spennende å se på neste utstilling og jeg klarer å få fokuset litt bort fra det hun er redd for inni ringen hvis jeg trener henne litt med klikkeren før vi går inn. Jeg er forberedt på at det nok skal litt mer tid til, men uansett er det kjempe gøy å se gleden hun viser da vi trener og kommer uansett til å fortsette med det :-)
Som jeg nevnte over, tar hun ting mye lettere enn Ruth siden hun aldri har blitt trent til noe annet enn å komme på innkaling og stå i utstillingsringen. Martha har allerede et stor reportoar av øvelser hun utfører på eget initiativ for å få belønningen av meg og targeten er piece of cake..moro moro....

Over til resten av familen.. Mathias har lenge slitt med hovne mandler i halsen og tette polypper i nesen, noe som har resultert i snorking om natten og dermed dårlig nattesøvn som igjen vises på dagtid med at han blir fort sliten og utålmodig. Polyppene gjør at han nesten ikke klarer å puste med bare nesen og derfor puster med åpen munn mesteparten av tiden...fryktelig slitsomt det også :-(
Men nå har vi endelig fått time til operasjon, og allerede på onsdag 30/9 skal han legges inn. Selve operasjonen er på torsdag, men det er sikkert masse prøver m.m som skal ordnes på onsdagen siden han må inn allerede da. Jeg gruer meg fryktelig til han skal legges i narkose, men jeg har mange venner som også har barn som har fått samme operasjonen som beroliger meg så godt de kan :-)

2 kommentarer:

Barte-Marte sa...

Morn!
Tren inn "bra" eller annet ord/lyd som du bruker på samme måte som klikkeren, så kan du fortsette treningen/belønne på samme måte i ringen også:)
Hvis jeg ikke misforsto noe her da... :)

Kennel Coronna sa...

Supert, takk for tipset :-) Hun synes iallefall at dette er helt konge, og da er det jo ekstra gøy for meg også :-)