mandag 16. november 2009

Tilbake til hverdagen

Puh...det var hardt å stå opp da alarmen på mobilen gikk kl 0530 i dag tidlig, det er vel heller sjelden at jeg er veeldig opplagt på den tiden men i dag var jeg fryktelig tung i kroppen og skulle gitt mye for å kunne blitt i senga et par timer til :-) Men men, da man først kommer seg opp og inn i dusjen er mye gjort, så nå sitter jeg på jobben og føler meg overraskende våken og opplagt.
Nå tenkte jeg å fortelle dere litt om helgens kurs, men som jeg nettopp skrev sitter jeg på jobben nå og de få bildene som ble tatt ligger på min pc hjemme, så de kommer i et senere innlegg :-)

Lørdag morgen kl 0700 satte jeg og Ruth oss i bilen og satte kursen mot Oslo, på normalt godt føre kjører vi dit på ca 2,5 timer...men det ante meg at vi måtte beregne litt ekstra tid denne dagen, og godt var det for da vi omsider kom ned til E6 og hadde kjørt et par kilometer ble vi liggende bak to pløyebiler som lå i bredden for å dekke begge feltene. Jeg har for å si det mildt, svært dårlig tålmodighet da det gjelder kø kjøring og priser meg lykkelig for at det er lite rush trafikk før og etter jobb i Trysil..haha...jaja men etter en gooood stund fant de to sjåførene ut at de kanskje skulle legge seg inn ved en buss lomme for å slippe køen som begynte å bli temmelig lang forbi....på tide spør du meg..

Kurset begynte kl 1000 og da jeg passerte ikea var klokken 0955, så jeg skjønte rimelig fort at dette kom jeg ikke til å rekke og det værste jeg vet er å komme for sent til sånne ting...eller møter og liknende ting generelt :-(
Jeg ringte så til intruktøren for å informere om dette og fikk beskjed om å bare slappe av for det hadde visst ikke kommet noen andre enda heller, men ialledager HVA er det med by folk a ??? Så da jeg omsider entret møtelokalet hadde de akkurat fått plantet bakdelene sine ned på stolene, så jeg gikk ikke glipp av noe...

Instruktør Aase startet med å snakke litt om seg selv og sin erfaring med hund før vi alle måtte fortelle litt om oss selv, og som jeg hadde hatt mistanke om på forhånd var jeg og Rutta den mest erfarne ekvipasjen...dette var nemlig et kombinert valpekurs/begynner kurs i klikkertrening.. Men selv om jeg og Ruth var mer erfarne på mange måter, var vi helt "blanke" da det gjaldt klikkertrening. Rutta var den eneste godt voksne damen med sine 3 år, den yngste og minste deltakeren var Chihuahuaen Shakira som var bare 10 uker gammel og omtrent like stor som snutepartiet til Ruth..haha..men skikkelig søt var hun :-) De andre deltakerne var fra Oslo og omegn og ble veldig imponerte over at jeg hadde reist sååå langt for å komme på kurs..haha...for det første så synes jeg ikke at en Oslo tur er all verden og for det andre må man som regel regne med litt reising for å komme seg videre i hundetreningen ( iallefall da man bor i sånne utkantstrøk som jeg gjør). Jaja nok babbel....

Etter en økt med teori gikk vi ut for å trene og etter å ha observert oss en liten stund kom Aase med et forslag om at kanskje jeg og Ruth skulle trene inn et par øvelser om var helt nye for oss begge, for å slippe den konflikten med at jeg ble oppgitt og irritert på Ruth for at hun tilsynelatende ikke skjønte en dritt av det jeg mente hun burde skjønne av seg selv og utføre...som sagt så gjort...vi begynte med å trene bakpartkontroll ved hjelp av en kasse som hun skulle ha frambeina oppå og flytte bakbeina rundt å rundt kassa for å på sikt få en bedre utgangsstilling. Dette hadde vi aldri prøvd før og jeg ble helt fra meg av begeistring da Ruth faktisk skjønte dette etter en liten stund...jøss, kanskje det var håp for senoritaen min allikevel..haha.. og da Ruth merket at jeg ble strålende fornøyd fikk jeg plutselig en "ny" hund å jobbe med, hun ble mye gladere og gikk inn for oppgaven med ny iver og ikke så redd for å gjøre feil som tidligere. For å ha litt å variere med trente vi en del på rygging inntil vegg også, dette har vi trent en del på tidliger før så dette naturlig nok veldig bra..men etter en kort økt flyttet vi oss fra veggen og bort til en liten "fortauskant" for å gjøre øvelsen litt vanskeligere..
Siden Ruth er en smule ukonsentrert (for å si det mildt), trente vi masse på kontakt i nærheten av de andre hundene, men flyttet oss litt for oss selv da vi skulle trene inn de nye øvelsene for å gjøre det litt enklere for Ruth i starten.
Vi avsluttet kl 1600 på lørdagen og vi reiste til hotellet for å slappe av litt før vi mått få oss noe å spise, selv om Ruth har trent mye før både lydighet og bruksøvelser var det tydelig at dette var noe helt nytt for henne..hun ble nemlig helt utslitt og sovnet så fort jeg fikk lagt til senga hennes på gulvet inne på rommet og sov helt til jeg nærmest måtte vekke henne kl 2100 for å få i både henne og meg litt mat :-)

Neste morgen kunne vi sove litt lenger siden kurset startet kl 1000 da også, og hotellet lå ca 10 min kjøring unna...men denne forba....gps dama som var med meg på tur måtte ha drukket på jobb da tror jeg for hun drev bare å tulla og sendte oss feil veier opptil flere ganger så det endte med at vi nesten kom for sent da også..huff det hadde nesten ikke vært flaut heller da....
Denne dagen fortsatte vi med kasseøvelsen, rygging og kontakt, før vi begynte å trene litt på kryp øvelsen..vi trente også litt på target og lærte hvordan vi skulle shape inn diverse øvelser.
Alt i alt lærte jeg masse og det viktigste av alt så har det løsnet litt for Ruth, så nå håper jeg og tror at videre trening går mye lettere. Jeg har om mulig fått enda mer blod på tann nå og har fryktelig lyst til å melde meg på det 1 årige klikkertrenerkurset som canis arrangerer....uansett kommer vi til å fortsette å trene for fullt framover :-)

Jeg kommer tilbake med bilder snart, men siden det striregnet nesten hele helgen ble det desverre ikke så mange bilder som jeg hadde håpet....

Ingen kommentarer: