søndag 9. oktober 2011

Gromme valpelyder...

...fyller igjen huset :-)

Endelig ble Nemi sine valper født etter en lang natt :-) Grunnen til den lange natten var ikke at Nemi hadde problemer av noe som helst slag, men at jeg utfra temperaturmålinger m.m regnet med at de kom på natta og ikke torde å sove noe særlig. Jeg hadde installert meg på en madrass ved siden av valpekassa og våknet bare Nemi snudde seg, så jeg lyver ikke da jeg sier at jeg var veldig trøtt da fødselen endelig så til å begynne kl 0800.
Hun fikset fødselen på strak labb og er jeg veldig stolt av henne, hun var tross alt en
førstegangsfødende :-)
Etter den første valpen kom det en valp som var dødfødt, denne hadde nok vært død noen dager kunne det se ut som. Så kom valp 3 og 4 helt greit, før valp 5 fant det for godt å bli midt i fødselsgangen :-( Hun hadde veldig svake rier under alle valpene, så dette var nok grunnen til at hun ikke fikk presset han ut desverre. Jeg prøvde alle "triks" jeg kunne for å få i gang riene, vi tok en løpetur rundt huset, gikk opp og ned et par trapper m.m men valpen ville fortsatt ikke ut...veldig frusterende siden jeg kunne se og så vidt kjenne hodet, men ikke nok til å få tak rundt det. Jeg tok derfor Nemi og valpene med i bilen og kjørte raskeste vei til dyrlegen, men var forberedt på at denne kunne være død da vi omsider fikk den ut. Vetten hadde en spesialtang som han fikk godt tak rundt hodet på valpen med og trakk samtidig som Nemi presset, det tok ikke lange stunden før vi fikk han ut da men desverre var mine antagelser riktige....han var død :-( 
Størrelsesmessig var ikke denne valpen noe større enn sine søsken, og siden han kom med hodet først var det ikke noe som skulle tilsi at han skulle sitte bom fast heller, så grunnen var nok at Nemi ikke hadde hatt sterke nok rier til å presse han ut rett og slett.
Dyrlegen kunne kjenne en valp til i magen og ga henne en sprøyte med riestimulerende middel og dette gjorde underverker for den 6 og siste valpen spratt bokstavelig talt ut i bilen på vei hjem :-)
Resultatet da ble 2 hanner og 2 tisper.

Klart det er trist å miste valper under fødselen, men dette er desverre en av bakdelene med å drive avl...jeg velger heller å se det positive i at hun/jeg har 4 raske og spreke valper hjemme i valpekassa nå <3 <3 <3
Det som er problemet nå er derimot at hun har lite melk, faktisk så lite at jeg har måttet tilleggsfore de litt etter at de gikk veldig ned i vekt i dagene etter fødselen. Det virker imidlertid som om melkeproduksjonen har tatt seg noe opp nå, og valpene har gått gradvis bittelitt opp i vekt. Den valpen som var størst ved fødelen er den eneste som fortsatt ikke legger på seg, så den får litt ekstra service nå.




Q- valpene 4 dager gamle
 
Flere bilder kommer nok ganske snart :-)
 
I dag er også gledens dag for flere her i huset, den første SNØEN laver ned :-))
 

Nå må jeg lage ferdig dagens middag.....fårikål...Yammi :-))
 
Høres

Ingen kommentarer: