tirsdag 8. mars 2011

Valpene 9 dager gamle

Tida flyr, for plutselig hadde det visst gått 9 dager siden sist jeg oppdaterte bloggen :-)  Det er flere som har etterlyst oppdateringer med tanke på valpene, men jeg kan love at de kommer tettere da valpene blir litt eldre og litt mer og ta bilde av :-)
Livet i valpekassa går sin gang og den minste hannen som var litt liten og svak ved fødselen har vokst jevnt og trutt disse dagene og er nå helt på høyde med 2 av sine søsken. Grunnen til at jeg skriver to av sine søsken er at tre av valpene var av en helt annen kaliber da de ble født, de var nesten dobbelt så store som de andre tre og så betydelig mer utviklet ut. Det kan tyde på at ble unnfanget på den første parringen og de andre tre på den den siste parringen, og det at de i tillegg ble født 4 dager før terminen også gjør at de tre som ble unnfanget sist nok kan kalles premature...jeg vet ikke om det kalles det på valper men de er like spreke som sine søsken men som sagt litt mindre. De har imidlertid lagt godt på seg den første uka så jeg er ikke noe bekymret for at de skal forbli små, de når nok igjen sine tre store søsken etterhvert :-)
Så kommer vi til den siste valpen....den minste tispa var også en av de tre minste ved fødselen, men mens de to andre har lagt på seg for hver dag har hun desverre gradvis gått mer og mer ned :-(  Jeg har brukt utrolig mye tid på henne med å legge henne til puppen ved tredje time dag og natt, prøvd å få i henne litt morsmelkerstatning m.m. Siden de andre valpene har en tendens til å dytte henne bort da de også vil ha mat, tar jeg Martha ut av kassa og lar den lille få die en stund uten forstyrrelse av de andre.
Jeg har som sagt prøvd alt jeg kan komme på, uten at det har blitt den vektøkningen jeg kunne ønsket og hun er nå 300 gram lettere enn den andre tispa. Hvis noen har vært borti noe lignende vil jeg gjerne ha noen tips, og jeg kan legge til at hun bruker til tider lang tid på å få tak i puppen, men da hun først for rullet tunga rundt og sugd seg fast så sitter hun....men det kan jo tyde på at ikke mye av det kommer ned i magen hennes stakkar :-(  Jeg har vært inne på tanken om hun kan ha ganespalte, men trodde da at de ikke fikk til sugeteknikken i det hele tatt og det gjør jo hun og ikke tyter det melk ut av nesen da hun spiser heller.
Jeg har uansett bestemt meg for å ta en tur til veterinæren  i dag og å høre hva han mener om saken, hun er jo nå 9 dager gammel så jeg synes at det skulle gått raskere framover enn det som sagt har gjort.

Her er noen bilder av gjengen
Stor og liten tispe


Mini jente og litt større gutt

Martha har lagt seg litt utenfor kassa, så mini`n skal få mat ro

1 kommentar:

Kristin sa...

Krysser fingrene for MINI-jenta.