torsdag 22. april 2010

Miljøtrening

I kveld har jeg og Ruth vært på miljøtrening i regi av Trysil Hundeklubb. Jeg trener jo mye hjemme og trenger å få satt ting i system på nye steder med flere hunder og andre forstyrrelser. De fleste hunder jeg kjenner fungerer stort sett best i trygge og kjente omgivelser, mens de gjerne blir litt ukonsentrerte da de kommer på felles treninger etc. Ruth Bakken derimot er som "kjærringa mot strømmen", de siste ukene vi har trent hjemme har hun nærmest blitt daffere og daffere og flatere og flatere om jeg kan si det på den måten. Hun har vist lite engasjement for å tilby adferder uansett hvilke godbiter jeg har tilbudt, selv da jeg fristet med elg biff gadd hun bare å ofre et par sekunder av sin dyrbare tid for å tilby meg noe jeg syntes var verdt å belønne, før hun begynte å "lukte på blomstene" igjen og jeg har klødd meg utallige ganger i hue for å prøve å finne ut hvorfor hun rett og slett ikke gidder. MEN i dag på miljøtreningen der det var mange nye hunder, vi var på et helt nytt sted og mange mennesker og biler var rundt oss, ble hun skikkelig gira og tilbø (eller hva nå enn tilby heter i fortid?) adferder på harde livet..igjen og igjen. Kontaktbiten gikk også mye bedre enn på lenge, så kanskje hun rett og slett bare er en liten ekshibisjonist..haha...samme for meg hva hun er bare hun er glad :-D

Ellers har jeg såvidt kommet i gang med blodspor treningen av Loppa også,det er fortsatt mye snø i skogen her så det har blitt noen korte spor men jeg tenker det er lurt på begynne på igjen der siden det er så lenge siden hun har gått nå. Jeg har meldt henne på blodsporprøver den 12 Juni og 16 Juli, skal bli spent å se hvordan hun ligger an. Hun har tendens til å gå sporet alt for fort og går av den grunn lett over vinkler og sårleier, men dette skal vi terpe på nå utover. Vi har til nå bare trent sporadiske spor, dvs kun belønning i slutten av sporet, men har nå tenkt å prøve oss på godbit spor for å se om hun roer seg litt da.

1 kommentar:

Wenche, Tim & Ask sa...

Det er bare å hyre inn meg som figurant det Anita. Hun husker nok meg etter denne helga : )