tirsdag 21. juli 2009

Jurbetennelse :-(

Æsj...stakkars Rutta mi har fått jurbetennelse i en av de bakerste puppene. Jeg har vært veldig obs på dette og har sjekket puppene grundig hver eneste dag, og på søndag kveld oppdaget jeg en kul der. Jeg vasket og masserte godt der med lunket grønnsåpevann i håp om å få den en ut, men på mandag morgen var kulen større og området rundt begynte å bli mørke rødt og veldig varmt, så da var det å reise til veterinæren. Han fastslo med en gang at det var betennelse og satte henne på en kraftig antibiotikakur,og sa at det kunne ta opptil 5 dager før jeg ville se at kulen ble mindre. Men i går kveld gikk "sprakk" huden ved siden av puppen og masse puss rant ut fra den betente kulen, så idag er den mye mindre men har som sagt et "hull" på størrelse med en 10 øring. Jeg har tidligvakt på jobben i dag og måtte opp kl 0530 for å rekke alt jeg måtte gjøre på morningen. Jeg må nemlig sitte ved siden av Ruth og legge 5 og 5 valper inntil så de får suge,slik at det ikke blir for mye kriging der og røff behandling av puppene...stakkars Ruth, jeg kan se at det er fryktelig vondt for henne da valpene suger på den betente puppen, men de må jo tømme den også så forstoppelsen slipper taket.

Ruth er jo så utrolig snill da,hun knurrer ikke til valpene men jeg kan se av utrykket i øynene hennes at hun pines da de suger og tråkker bak der. Go`jenta mi...i natt har hun fått ligge ved siden av senga mi på et mykt godt teppe og med et pledd over seg så hun ikke skulle fryse :-)

Jeg skal ringe dyrlegen igjen nå og høre om vi bare skal la det "hullet" hele seg selv eller om det må syes eller noe...


Ellers har jeg kjøpt med ny klippe maskin. Tidligere hadde jeg en Oster A5 maskin som etter 8 års bruk fikk et ledningsbrudd som ikke kunne fixes, jeg ble da jeg skulle kjøpe ny for et par siden anbefalt å kjøpe Andis maskin istedet for Oster,denne skulle visstnok ikke bli så fort varm og så skulle den bråke mindre. Og dette stemte, jeg er mye mer fornøyd med Andis maskinen min enn jeg var med Oster maskinen. Jeg har derimot i alle år savnet en maskin som kan gå på batteri som jeg kan ta med på utstillinger etc. så det er en sånn jeg nå har gått til innkjøp av, jeg har allerede prøvd den ut på Martha og den var bare helt strålende :-)



1 kommentar:

bjørnar sa...

hei til dere alle 21. Takker så utrolig mye for et helt fantastisk møte med dere. Nå er vi tilbake på stord etter en omvei med to overnattinger hos venner på røros. Så vondt å høre om stakkkars ruth. Den herlige jenta må jo bare bli frisk helt fort. Håper alle 11 skjønningene kan bidra til det. De forstår nok at mamma har det vondt men sikkert ikke hvorfor. Kjempemasse lykke til fra anne og bjørnar. Vi tenker på dere hele tiden.