tirsdag 11. november 2008

Små nurk

Chili har nå blitt stolt mor til 5 små nurk :-)

Det endte med et keisersnitt etter at tempen sank til under 37 i går morges for så å stige til 37.9 like før jeg la meg. Jeg hadde klokka på ringing hver time og våknet av meg selv hver halvtime mellom der tror jeg, så mye søvn ble det ikke natt til i dag nei. Men tilbake til tempen....ingenting skjedde selv om jeg merket at Chili ble rastløs og pustet litt tungt innimellom, men det har hun igrunn gjort siste uka pga tung mage og urolige valper så jeg tenkte ikke veldig mye mer over det da. Men da jeg tok tempen igjen i dag tidlig var den plutselig 37.4 og det lå den på hele dagen. Veterinæren min ville at jeg skulle komme med Chili for en sjekk nå i ettermiddag, han syntes også det var rart med den temperaturen. Han sjekkes henne grundig og fant masse liv, og mente også at livmorhalsen var moden og åpen...altså skulle det kommet valper sprettende ut.
Jeg har nå hatt en del kull gjennom årene og aldri vært borti at tempen har synket så lavt uten at det har kommet valper på 36 timer, så jeg hadde ingen god følelse på dette og nærmeste befalte han til å sprette henne opp.

Og jammen var det godt, der lå det en valp å blokket så hvis ikke de hadde kommet seg ut nå hadde det nok vært en trist ende på det hele. Men valpene kom seg ut, noe medtatt og slappe etter å ha ligget på "vent" på å bli født i ca 24 timer men ved godt mot :-) Etter litt massasje og spirot kviknet de voldtsomt i og er nå like spreke som de andre valpene jeg har hatt tidligere.

Chili selv er som ved forrige kull en skikkelig høne mor og som den prinsessen hun er har hun blitt servert middagen på senga nå i kveld og får tilbud om frisk vann hver halvtime...men å forlate valpene for et do besøk vil hun ikke, så det blir vel til at jeg må bære henne ut senere i kveld.
Har ikke fått lagt inn noen bilder ennå, men de kommer...

1 kommentar:

Bouvbear sa...

Heisann se her ja...har ikke fått med meg at du har fått ny blogg!!Så stilig!!
Lykke til med Chili`s valper, du er en flink,seriøs og observant oppdretter noe som er veldig viktig!! Hadde alle vært det du..
Tusen takk for fine ord om meg og Svein Ivar det varmer. Gleder meg til å se Marthas debut i utstillingsringen på Hamar. Vi krysser finger og tær.