fredag 24. april 2009

Valper født

Nå har Loppa sine valper kommet..de ble født noen dager før terminen men alt står bra til med både mor og barn.

Jeg starter alltid å sjekke temperaturen noen dager før forventet fødsel for å få en viss pekepinn på når jeg vente dem, og nå tenkte jeg på onsdag morgen at siden det da var dag 59 (termindatoen regnes ca 63 dager etter parring) kunne det være greit å begynne. Jeg fikk jo et aldri så lite sjokk da den viste 36,7 grader da for da tempen synker under 37 C kan man stort sett vente valpene iløpet av et døgn. Dette stemte bra, så jeg satt jo hele dagen og natta og våket over Loppa som var tydelig i gang med forberedelsene..hun gravde og sto på hele dagen og kl 0300 på natta begynte riene. Hun strevde lenge for å få ut den første valpen som var ganske stor men kl 0700 kom hun ut, og kanskje 10 min etter kom hannhunden som tydeligvis hadde ligget i kø for han spratt ut uten av jeg merket at hun hadde noe særlig rier engang :-)
Kom nok med i dagsuget han, for han er betydelig mindre enn sin søster.
Nå har imidlertid roen senket seg og Loppa inntok morsrollen med den største selvfølgelighet, hun ligger hos valpene sine stort sett hele tiden, bare ned til oss for å få litt mat innimellom og et kjapt do besøk er alt hun har tid til.



Jeg har fått litt problemer med å få oppdatert hjemmesiden min nå og inntil jeg får oppklart det må jeg bruke bloggen som "valpedagbok" så mine spente kjøpere kan følge valpene sine.

Her kommer de første bildene:

Loppa med sine søte små



Her har tispa sovnet rett ut på Loppa sine bein

Mens hannen synes det er best å krype inntil mamma sin hals

Ingen kommentarer: