lørdag 10. oktober 2009

Det går framover...

..med både Mathias og treningen av Ruth :-)
Får ta den 2 beinte først, Mathias har i natt for første natta siden operasjonen sovet godt HELE natta uten å våken pga smerter i halsen, og jeg hører tydelig forskjell på pusten hans at den er mye lettere. Han har jo kun pustet med muunnen og nesten aldri med nesen helt siden har var bitte liten stakkar, men den teite mammaen hans har jo ikke skjønt at det var en god forklaring på det...nå da vi omsider ble sendt til en ØNH spesialist som fastslo at det var polyppene som hadde skylda til det og vi deretter fikk operert dem bort tror jeg knuppen min fikk et helt nytt liv :-) Nå sover han godt hele natta og er mye mer opplagt på dagtid, før operasjonen måtte han ofte hvile litt på dagen siden han var helt utslitt men dette merker jeg som sagt klar forskjell på allerede. Herlig, herlig...

Så var det Ruth..jeg fikk et par tips fra Anneli etter forrige innlegg om at jeg kanskje bl.a måtte finne en belønning som fristet mer enn de jeg allerede har prøvd for å få henne mer gira på å tørre å prøve ut adferder på egenhånd. Nå har jeg funnet fram en ball som hun er "gal" etter og hun dirrer av spenning da vi går ut for å trene.
Jeg har også gått litt tilbake med treningen, jeg tror kanskje at jeg gikk litt fort fram fra å "leke" med target sticken til å trene rene lydighetsøvelser. Dette er veldig vanskelig for meg også, å huske på at dette med klikker er helt nytt for henne..hun kan jo egentlig alle kl 1 øvelsene fra før, men nå skal hun liksom finne på dem selv for å få belønning?! Eller kan jeg si kommandoene siden hun allerede kan dem og så belønne da jeg er fornøyd med utførelsen hennes tro???? Tips og gode råd mottas med takk :-)

Med Martha går det fortsatt på "skinner", hun synes denne treningen er drit gøy og hyler av ren glede da hun skjønner at vi skal ut og trene. I dag har vi trent inn sitt, en øvelse hun aldri har kunnet før. Mine dverger kan nemlig bare stå og å komme på innkalling...hovedgrunnen til det er at de bare blir brukt til utstilling ( selvfølgelig får de bli med på turer i skog og mark etc.) og siden jeg ikke har all verdens tid har jeg hittil prioritert de store hundene til ren lydighet. Men nå har jeg som sagt tatt fram Martha for å prøve å få henne litt tryggere i utstillingssammenheng og hun synes det er kjempe gøy :-)

Ha en fortsatt flott lørdagskveld alle sammen

Ingen kommentarer: